Zomrel vo Svete zdravia

Autor: Peter Stachura | 10.10.2016 o 11:31 | Karma článku: 10,98 | Prečítané:  16549x

Na streche nemocnice v Spišskej Novej Vsi už dávno nebliká ošarpaný názov Nemocnica s poliklinikou.  Vymenili ho za optimisticky znejúci Svet zdravia.

Po rokoch úpadku starú vrátnicu a ohyzdné smerové tabule nahradil vkusný pult, samootváracie dvere a usmievavá slečna. Ale cesta k zdravotnej starostlivosti novej generácie, ako to hlása vízia spoločnosti Svet zdravia, je stále poriadne dlhá. Upravené prostredie a moderná internetová stránka ešte nezaručujú kvalitu. Najprv treba zadefinovať, čo to vlastne kvalitná zdravotná starostlivosť je, vytvoriť štandardy diagnostiky a liečby a v neposlednom rade budovať skúsený tím odborníkov. Interné oddelenie v Spišskej Novej Vsi trpí práve týmito nedostatkami.

S bratrancom prichádzame na interné oddelenie, kde pred pár dňami nečakane zomrel jeho 69 ročný otec. Mladá lekárka nám empaticky opisuje čo sa vlastne stalo.

„...Pacient bol v piatok privezený rýchlou záchrannou službou, bol dezorientovaný, s nízkym krvným tlakom, ťažko dýchal. CT hlavy bolo v poriadku. Podľa laboratórnych výsledkov mal zápal, pravdepodobne pľúc. Prijali sme ho na naše interné oddelenie, bola mu podaná infúzna liečba, nasadené antibiotiká a postupne sa jeho stav zlepšoval. V stredu mal naplánované ultrazvukové vyšetrenie srdca. V utorok večer sme ho náhle našli na izbe bez známok života. Okamžite sme začali s resuscitáciou, preložili ho na ARO, kde bohužiaľ zomrel. Je nám to veľmi ľúto. Sami sme požiadali o patologickú pitvu...“

Tu sa tragické príbehy častokrát končia. Ľudia si v sebe odnášajú nevypovedanú výčitku prečo. Niektorí sa možno nechajú uniesť emóciami a vykričia sa na zdravotnícky personál. Odchádzajú domov s vedomím, že to bol osud, nešťastná náhoda, nepredvídaná udalosť a že lekári robili všetko čo mohli. Veľakrát to tak aj je. My zdravotníci chceme ľuďom pomáhať, chceme ich uzdravovať a posielať späť k rodinám.  Niekedy však robíme chyby, hoci si to neradi priznávame. Mýliť sa je ľudské – Errare humanum est, ale žiť dlhodobo v omyle už nie. A tu začína aj Vaša zodpovednosť za lepšiu zdravotnú starostlivosť v budúcnosti. V prípade, že máte pochybnosti, pýtajte sa.

„...Nebol vážne chorý. Bral lieky proti vysokému krvnému tlaku, ale napriek tomu, že fajčil a pred rokom si komplikovane zlomil nohu, bol zdravotne v poriadku. Jeho smrť nás všetkých prekvapila. Chceli by sme nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie...“

Lekárka sa ospravedlní a odchádza za primárom oddelenia. Po chvíli príde aj s prípisom od zástupcu riaditeľa, že cudzím osobám nie je povolené nahliadať do zdravotnej dokumentácie. Bratranec vysvetľuje, že medicínskym záležitostiam nerozumie a dáva mne - lekárovi povolenie, aby sme do dokumentácie nahliadli spoločne. Dostávame zápornú odpoveď. Rovnako nie je možné ani skopírovanie dekurzu a podrobnej pitevnej správy. Bezúspešne argumentujeme zákonným právom.  Lekárka nakoniec prináša aspoň prepúšťaciu správu.

V nej sa uvádza, že pacient zomrel na zlyhanie chronicky poškodeného srdca. Podľa zdokumentovaného priebehu a laboratórnych výsledkov usudzujem, že pacienta priviezli s ťažkou generalizovanou zápalovou reakciou (nízky krvný tlak, dezorientovaný, zrýchlené dýchanie, zvýšený prokalcitonín a troponín). Lekárky sa pýtam, prečo nebol pacient napriek rizikovému profilu preložený na jednotku intenzívnej starostlivosti. Podľa nej boli všetky štyri interné intenzívne lôžka obsadené.

Dlhodobá poddimenzovanosť intenzívnej starostlivosti v spišskonovoveskej nemocnici možno stála  Štefana a mnohých pred ním život. Teraz, po otvorení novovybudovaného urgentného príjmu a navýšení lôžok intenzívnej starostlivosti, by sa priebeh jeho ochorenia nemusel skončiť tragicky. Tento krok spoločnosti Svet zdravia, aj napriek tomu, že prišiel pre našu rodinu neskoro, musím hodnotiť pozitívne.  

Podľa časového priebehu laboratórnych výsledkov v prepúšťacej správe síce zápalové parametre po podaní antibiotík klesali, ale hodnoty troponínu – parametra srdcovej ischémie, naďalej stúpali.  Prečo neprebehla adekvátna diagnostika srdca (ECHO srdca, Holter, prípadne koronarografia)? Ošetrujúca lekárka konštatuje, že ECHO srdca bolo naplánované na stredu (5. deň po príjme), čoho sa už pacient nedožil. Vraj robili čo mohli.

Nerobili. Pri stúpajúcich hodnotách troponínu treba bezodkladne pátrať po príčine. Takíto pacienti sa neliečia na trojposteľovej izbe bez monitorovania. Neúspešnej resuscitácii sa možno dalo zabrániť, ak by boli vytvorené štandardy diagnostiky a liečby.  Nie je to len problém súkromných, ale aj štátnych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Zvlášť, keď v našich nemocniciach chýba celá generácia skúsených lekárov.

Berieme prepúšťaciu správu a odchádzame zronení domov. Števa nám už nikto nevráti.

Život sa vlečie ďalej a do Sveta zdravia sa prichádzajú liečiť ďalší pacienti.

Doslov:

Napriek § 25 zákona 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti o sprístupňovaní údajov zo zdravotnej dokumentácie majú niektorí poskytovatelia vlastné interpretácie zákona. Nedajte sa odbiť. Máte na to zákonné právo. V budúcnosti by mala byť zdravotná dokumentácia pre pacientov transparentnejšia a dostupnejšia, napríklad prostredníctvom prístupu k elektronickej dokumentácii.

Pacienti mnohokrát nevedia akú diagnostiku a liečbu by pri danom ochorení mali dostať, či boli liečení správne. Toto je komplexný problém, do ktorého by mal byť zainteresovaný štát, odborné spoločnosti, ale aj samotní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Cieľom musí byť vytváranie národných smerníc (guidelines) a ich lokálnych implementácií (standard operating procedures).

Zrozumiteľnosť medicínskeho textu a objektívne hľadanie súvislostí je pre laika značne komplikované. Aj preto je dokázať neúmyselné pochybenie poskytnutej zdravotnej starostlivosti heroický výkon. Legálnou možnosťou je podanie podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Týmto podaniam však často bráni emočný stres, obavy zo zdĺhavého konania, alebo nedôvera k zisteniam úradu. Je otázne, či tento kontrolný orgán a jeho právomoci sú vôbec postačujúce k ochrane práv pacientov. Z celkového počtu 2181 podnetov bolo k 31.12.2015 podľa Správy o činnosti a hospodárení ÚDZS len 130 podnetov (5,96%) vyhodnotených priebežne ako opodstatnených. ÚDZS v roku 2015 uložil spolu 116 pokút v celkovej hodnote 189 500 a nepodal žiadne trestné oznámenie. Poskytovateľom zdravotnej starostlivosti súčasná netransparentnosť a fakticky beztrestnosť vyhovuje.

Slovensku chýba silná organizácia zastrešujúca práva pacientov, možno inštitút medicínskeho ombudsmana a väčšia angažovanosť nás všetkých. Ak chcete prispieť k zlepšeniu kvality slovenského zdravotníctva, začnite sa pýtať, hľadajte odpovede a buďte kritickí k predkladanej pravde.

Lebo kvalita zdravotnej starostlivosti nie je stav, ale dynamický proces.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?